Henric Appelkvist

Vem är du?
Jag heter Henric Appelkvist och är skolans ordförande. Jag har 5 barn varav de äldsta började på vår skola redan 2007 så jag brukar kalla mig för skolans ”längsta förälder” då jag fortfarande har en tjej i klass 2 och snart börjar min minsta, Malte, skolan. Jag är egenföretagare och brinner för det lokala företagandet och föreningslivet här på Österlen, i Simrishamn, och älskar att genom min roll i skolans styrelse kunna påverka både mina barn samt andra barns utbildning för framtiden.

Vad bidrar du med?
I min roll som egen företagare med företag i olika branscher har jag ett bra helikopterseende och jag tror just min förmåga att kunna se helheten är en styrka även här i denna styrelse så att vi i styrelsen genom våra olika kompetenser hela tiden ger rätt förutsättningar för våra fantastiska pedagoger och skolans ledning att ge alla våra elever rätt förutsättningar för framtiden.

Vad är din vision för skolan?
Min vision är att vi 2027 har investerat i en ytterligare byggnad och därmed genom 3 olika fastigheter har skapat tillräckligt med ytor och plats för att både eleverna skall kunna utvecklas såväl som att pedagogerna skall ha en bra arbetsmiljö varje dag och att vi då också har vår skolmatsal i egen byggnad. Gör vi det kommer vi fortsätta att skapa rätt förutsättningar för eleverna att hålla de fina resultaten i olika mätningar som vi ofta har.

Skolchef

Jag har också rollen som skolchef vilket är ganska vanligt att en ordförande har på mindre skolor som vår medan det i kommunerna ofta är förvaltningschefen som gör detta jobb. Skolchefen är en titel som skolverket för några år sedan införde och min roll som skolchef är att se till att styrelsen har rätt förutsättningar och kompetens i olika frågor, känner till regelverk och lagar och hela tiden ser till att vi utför vårt arbete på bästa sätt baserat på lagar och förordningar.

Skolchefens uppgift är att biträda huvudmannen se till att verksamheten följer de föreskrifter som gäller för utbildningen. I uppdraget att se till att alla föreskrifter för utbildningen följs ingår även det systematiska kvalitetsarbetet.
Med föreskrifter menas alla bestämmelser i lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter som gäller för utbildningen. Sådana föreskrifter finns i första hand i skollagen och anslutande författningar, men även i till exempel arbetsmiljölagen (1977:1160) och diskrimineringslagen (2008:567). Ansvaret för att utbildningen inom skolväsendet genomförs enligt gällande regelverk ligger ytterst alltid på huvudmannen.