Matsedel vecka 42

Måndag

Gryta med tomat och basilika (Kyckling el. veg )

Tisdag

Broccoligratäng med eller utan skinka

Onsdag

Pasta med grönsaker örter och chili

Torsdag

Färslåda gratinerad med potatismos

Fredag

Laxpudding eller vegetariskt alt.

 

KEMIPROV v.43

TILL PROVET

Gleerups kemibok

A557

A408

A842

A923

KAP 7

a498

a867

a684

a830

a467

a520

a958

a440

a748

a171

a890

Anteckningar från genomgångar(GG), filmerna inför GG samt begreppen och laborationerna.

 

Gleerups kap 7 kemi läxa v.41 o v.42

Artiklar att läsa och förstå

a498

a867

a684

a830

a467

a520

a958

a440

a748

a171

a890

Kemi begrepp v.41

pH

Idag på laborationen har vi testat att använda rödkål som indikator, samt att skriva en enklare rapport på detta.

Begrepp att prata om hemma -indikator, pH, basiskt, surt, neturalt

 

matsedel vecka 41

Måndag

Pasta Bolognese

Tisdag

Gratäng med skinka och potatis eller vegetariskt alternativ

Onsdag (studiedag)

Fiskfärsbiffar med citronsås

Torsdag

Tomatsoppa

Fredag

Pannbiff med potatismos och lingon eller vegetariska biffar

 

Kemibegrepp

Syra och baser

Idag på lektionen har vi pratat lite om vad är stark syra resp. stark bas.

Vad är en indikator, samt pH  mm

Be gärna era kids att förklara dessa begrepp för er därhemma och kolla igenom deras anteckningar från dagens lektion ihop. Det finns en film som hjälper till med dessa begrepp.

Syra och baser (5min)

https://www.youtube.com/watch?v=eyob1HWhVeA&list=PLijYmIhZiPng-Ur8rjPWL_gTDOtgsvSJn&index=3

 

Filmtips till kemi

Se innan GG1

Grundläggande kemi (7min)

https://www.youtube.com/watch?v=WPoohHPuT4o

Se innan GG2

Syra och baser (5min)

https://www.youtube.com/watch?v=eyob1HWhVeA&list=PLijYmIhZiPng-Ur8rjPWL_gTDOtgsvSJn&index=3

Se innan GG3

Blandning(4min)

https://www.youtube.com/watch?v=tXr4EA1tIv0

Kemiska reaktioner (5min)

https://www.youtube.com/watch?v=rtBoKgRriuo

 

Andra filmtips

Rita atomer

https://kemiboken.wordpress.com/2012/10/01/att-rita-atomer/

Varför kemiska reaktioner

https://kemiboken.wordpress.com/2012/10/01/kemiska-foreningar-varfor/

Vad är en atom?

https://www.youtube.com/watch?v=GrRF36HOLmU

Natrium reagerar med klor

https://www.youtube.com/watch?v=Ysqwf8H3Nw8

Kemiska reaktioner

https://www.youtube.com/watch?v=8XdJPcciT9s

Elefant tandkräm – kemiskreaktion

http://www.experimentskafferiet.se/experiment/elefantens_tandkram/

Atomens delar

https://www.youtube.com/watch?v=BgE3DA1r9VQ

matsedel vecka 40

Måndag

Lasagne

Tisdag

Kålpudding med kokt potatis och lingon

Onsdag

Laxgryta med ris

Torsdag

Potatis och purjolökssoppa

Fredag

Nudlar med grönsaker i sötsur sås

Kemi startar denna vecka på NO:n

HEJ!

Denna Lpp (nedan) har delats via mail samt en del filmtips mm

Planering för arbetsområdet Kemins grunder

Under 5 veckor av terminen kommer vi att arbeta med arbetsområdet kemiska ”grundbegrepp”(ex atom, grundämne) blandning/separationsmetoder, syra och baser,  i ämnet Kemi.

Följande centrala innehåll ligger till grund för arbetsområdet:

Kemin i naturen

  • Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
  • Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, för materia
  • Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.

Kemins metoder och arbetssätt

  • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Separations-och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

 

I arbetsområdet Kemins grunder ska du få möjlighet att utveckla:

 

  • din förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi,
  • din förmåga att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Bedömning

I arbetsområdet bedöms på vilket sätt:

  • du kan i undersökningarna använda utrustning på ett säkert och fungerande sätt (lab)
  • du kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då slutsatser med

koppling till kemiska modeller och teorier (även lab)

  • du kan föra resonemang kring resultatens rimlighet, dessutom gör

du dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga

rapporter.(lab)

  • du har kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
  • du kan föra underbyggda resonemang om kemiska processer och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband (även lab)

 

Examinationstillfällen: Läxförhör såväl muntliga som skriftliga, seriens/begreppsexperternas slutproduktion, provet och laborationsrapporten

Undervisning

Eleverna ska se på korta filmsnuttar innan genomgångar(GG).

Vi kommer att se på film om kemins grunder och få genomgångar (GG) på bl a Atom/molekyl, kemiskförening, Demokritos, Dalton, Blandning och separationsmetoder, olika lösningsmedel, Syra, baser, Ph, neutralt, indikator, SIV, jon, buffert, fasövergångar och olika faser. Vi kommer även arbeta med olika studietekniker ex mindmapning, instuderingsfrågor, göra sammanfattningar av fakta stoft, serier och ta ut viktig information i en faktatext, skumläsning mm. Det kommer att bli småredovisningar av sina ex serier/begreppsexperterna, sammanfattningar, läxor  mm Det kommer att ges läxförhör och det kommer att diskuteras och arbetas med de olika kunskapskraven ex hur skriver man ett c svar, träna på hur man resonerar på olika nivåer. Det kommer att ges olika illustrationer ex om syror/baser/lösningar/atommodelbyggen etc. Vi kommer även laborera och dokumentera dessa i form av en labrapport.

Matsedelvecka 39

Måndag

Chili med ris

Tisdag

Idrottsdag Pastasallad

Onsdag

Fisksoppa/grönsakssoppa

Torsdag

Pastagratäng

Fredag

Morotsgryta med eller utan kyckling

 

 

Bild i klass 8

Klass 8 fick besök av konstnär Maria Lancing och lärde sig, steg för steg, att rita en ”fullriggare” med tre master.

Erfarenheten blev nog att man kan (lära i detta fallet) mer än man tror!

Matsedel vecka 38

Måndag

Ugnspannkaka med fläsk el. vegetarisk

Tisdag

Sjömanslåda, kött el vegetarisk

Onsdag

Fiskgratäng med dillsås

Torsdag

Morot/ ingefärssoppa med nybakat bröd

Fredag

Röd curry och cocosgryta och nudlar med el. utan kyckling

Dags för lössen igen!

Hej!

Nu har vi löss på skolan igen, klassiskt när alla samlas igen efter sommarlovet. Detta betyder att det är dags för er som vårdnadshavare att titta/kamma igenom håret på ert/era barn så att vi hjälps åt att bekämpa de små rackarna. Kamma, och om ni hittar levande löss så behandla enligt rekommendationer från apoteket. Hittar ni ägg men inga levande löss så fortsätt kamma. Mer info finns på www.1177.se

 

Har ni frågor kring detta får ni gärna höra av er till mig, tel 0763-052536. // Emma

 

Läxförhör med år 7

HEJ!

Igår hade år 7 sitt första skriftliga läxförhör. De har idag fått tillbaks detta och ska visa upp detta läxförhör hemma och få det påskrivet. Det finns också en matris på läxförhöret med en bedömning av resultat som läxförhöret visar. Detta för att förstå vad som krävs för de olika kunskapskraven samt för att kunna förstå vad behöver jag utveckla/träna. Det finns också en kort feedback på läxförhöret med lite tips.

Vill slå ett slag för läxverkstaden som ligger på torsdagar kl14.45- 15. 45, här kan man komma och få hjälp med sina läxor/uppgifter/skolarbete som behövs tränas och utvecklas.

På onsdag nästa vecka kommer vi ha prov i Meteorologi.

På torsdagen kommer de att redovisa klimatskola uppgift nr8. För att få en fördjupad förståelse för energiförbrukning och förstå globala uppvärmningen skulle jag vilja att ni ihop gör uppgift nr 6 o 7 ihop hemma.

Hur bra koll har du på din elförbrukning.

6.Kan du svar på detta?  Annars fråga hemma.

a)Hur stor elförbrukning har ni hemma?

b)Vilken sak hemma hos er drar mest el?

c)Hur mycket kostar er elförbrukning per månad?

d) Vilken uppvärmning av ert hus/lägenhet har ni?

 

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Tillsammans med din familj gör denna.

  1. Testa sedan dig själv om er energiförbrukning. Kolla om det finns några energispartips till er familj.

 

  1. Hur tycker du att vi ska lösa framtidens energibehov? Rita eller beskriv din bästa idé för framtidens energisystem. Det kan vara ett nytt sätt att producera elektricitet, ett klimatsmart sätt att resa eller ditt bästa energispartips. Eller något helt annat. /Lycka till

laboration – temperatur

Salt sänker vattnetsfryspunkt, varför?

Vattenånga – är det den största växthusgasen?

Diskutera gärna hemma,  från laborationen idag.

19 sept ons v.38 Fysikprov

Meteorologiprov

Häfte eller fysikbok s.177-181, 184, 187-188

Gleerups A241, A424

Temperaturövergångar celcius, fahrenheit, kelvin

Anteckningar (OBS pp finns samt filmtips)

Klimatsmart med klimatskola

HEJ!

Nu börjar vi fundera på hur kan just jag göra för att bli klimatsmart så att vi kan skapa ett hållbartsamhälle tillsammans.

Det börjar med lite frågor och här skulle jag vilja att ni är med och svarar på några frågor.

För att barnen sedan kan tänka framåt och svara på fråga 8 så utförligt som möjligt. Det är endast denna fråga som ska lämnas in till mig/

Fråga 8.

Hur tycker du att vi ska lösa framtidens energibehov? Rita eller beskriv din bästa idé för framtidens energisystem. Det kan vara ett nytt sätt att producera elektricitet, ett klimatsmart sätt att resa eller ditt bästa energispartips. Eller något helt annat.

 

Forts. Meteorologi

Tips klicka på bilden så syns begreppen/nyckelorden bättre.

Är du intresserad av vad som ges i läxa? Kolla på vår hemsida under fliken Om skolan  – kalendarium år 7

No begrepp lite större bild

HEJ!

Om man klickar på bilden så blir den så att man kan se den ordentligt/

Meteorologi

HEJ!

Denna artikel kunde man läsa i YA igår.

SMHI sammanfattar den extrema sommarhettan

Rekorden duggade tätt denna extremt varma och soliga sommar, konstaterar SMHI.
STOCKHOLM. Juni var en av de varmaste på 100 år i sydligaste Sverige, fast i norr var det rätt svalt och blåsigt. Sedan följde på de flesta håll en av de varmaste julimånaderna som hittills uppmätts. I Stockholm var julis medeltemperatur 22,5 grader, den högsta noterade i Sverige över huvud taget. I den svåra torkan utbröt omfattande skogsbränder.
Värmen fortsatte i början av augusti och temperaturerna sjönk sedan till i allmänhet mer normala för årstiden. Fram till den 28 augusti låg temperaturöverskottet på 1–3 grader i norra halvan av landet och 2–4 grader i söder.
I större delen av Götaland och Svealand blev sommaren den varmaste som uppmätts. Sommarens preliminärt högsta temperatur hade Hästveda i norra Skåne med 34,6 grader den 26 juli. (TT)

 

Det har ju varit en extremt varm sommar,  vi kommer därför denna termin börja läsa Meteorologi för att förstå varför det blir olika väder och om våran påverkan på vädret samt hur vädret påverkar oss.
Barnen har blivit delade Lpp samt filmtips i deras mail.
Innan GG (genomgång) ska det ses korta filmer för att lättare hänga med vid GG och detta ger en fördjupad kunskap samt att man kan fråga om sådant man inte förstår vid GG mm
Här nedan kommer filmtipsen,

Åska

https://www.svt.se/vader/blixtar-och-dunder

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/aska-1.658

https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/aska

kanske just du är intresserad och vill kolla?:)

UTEIDROTT

HEJ

På måndag är det uteidrott, gympakläder efter väder.

 

Fysikbegrepp meteorologi

Baskevandring

Vi kom, vi fikade och vi lämnade inget skräp efter oss. Bra kämpat idag och ett stort tack till nior med mentorer för ett fint arrangemang.