Språk

Klassresa

HEJ!

En härlig stämning spreds i klassen idag,  då det bestämdes att vi åker till Budapest på klassresa.

Tack alla ni föräldrar som hjälper till för att göra detta möjligt.

 

Biologi – Tema Hälsa

HEJ!

Nu fram till v.49 kommer vi att arbeta kring temat hälsa.

Vi kommer att se på filmer om forskning och hälsa och få genomgångar (GG) på bl a blodet och kroppens försvar, bakterier, virus, antibiotika, Alexander Fleming, infektioner, allergi, pesten, spanska sjukan, bioteknik, ”god hälsa”, motion, sömn, kost, karies,  cancer och andra sjukdomar, t ex p-piller och fiskar, kemiska reaktioner och ost smörgåsen väg genom kroppen. Det kommer också ges exempel på någon nutida forskning/framsteg/upptäckt inom biologi. Det kommer att bli småredovisningar av elevernas texter (arbetas parvis eller enskilt) i år 7 o 9, där detta kommer att redovisas i tvärgrupper där man kommer att få argumentera emot/för det ämne som texten handlar.  År 8 kommer istället argumentera i en debatt för eller emot läkemedel eller genmodifierade livsmedel. Temat kommer också innehålla en hel del diskussioner om hälsa.

v.49

ons prov år 8

ons prov år 7

 

 

 

 

Np tisdag 13 nov i matematik

En liten blänkare 17 dec

HEJ!

Den 17 dec blir det nobelfest för år 7-9 på kvällstid. Mer info kommer senare.

Skolresefrågor

HEJ!

Till er föräldrar som har barn i år 9 gå gärna med i denna facebook sida där man diskuterar skolresan.

Facebook-sidan heter:

Klass 9 på Nisse

Det skulle vara toppen om så många föräldrar som möjligt går med i gruppen.
Hälsningar år 9

No begrepp v.42

Mentorstid år 9 v.42

Planering för veckan

Disco på fredag –  det behövs fler vuxna då.

Skoltröjor på G,  bestämt färg marinblå

Välkomna till Halloweendisco 19okt

År F-4 kl18-19.30

År 5-8 kl19-20.30

Plats: Beatles ÖP

Kom gärna utklädd

Inträde: 20kr

Snacks mm säljes

KEMIPROV v.43

TILL PROVET

Gleerups kemibok

A557

A408

A842

A923

KAP 7

a498

a867

a684

a830

a467

a520

a958

a440

a748

a171

a890

Anteckningar från genomgångar(GG), filmerna inför GG samt begreppen och laborationerna.

 

Matematikbegrepp

Vacker matematik

Klicka på bilden så blir den större

Kemibegrepp år 9

v.41 Information

v.41

ons Studiedag

Tors

Lämna in praobusskort

se en film 5min kemi

Fre Spanskprov

v.42

mån  musikprov samt fördjupningsdag kl12-14.30

tis musikprov

v.43

Tis 23/10

Åker vi till Gymnasiemässa i Ystad (Ystadsarena)

Vi åker 11.47 från Simrishamns station

Vi kommer tillbaka till Simrishamns station 15.38

fre Kemiprov

v.44 LOV

v.45 Svenska nationellaprov (Tis o tors)

v.46 Matematik nationellaprov (Tis)

v.47 Engelska nationellaprov

v.47 Fre Studiedag

v.50 Nobeltema

 

 

 

Kemibegrepp

Filmtips till kemi

Se innan GG1

Grundläggande kemi (7min)

https://www.youtube.com/watch?v=WPoohHPuT4o

Se innan GG2

Syra och baser (5min)

https://www.youtube.com/watch?v=eyob1HWhVeA&list=PLijYmIhZiPng-Ur8rjPWL_gTDOtgsvSJn&index=3

Se innan GG3

Blandning(4min)

https://www.youtube.com/watch?v=tXr4EA1tIv0

Kemiska reaktioner (5min)

https://www.youtube.com/watch?v=rtBoKgRriuo

 

Andra filmtips

Rita atomer

https://kemiboken.wordpress.com/2012/10/01/att-rita-atomer/

Varför kemiska reaktioner

https://kemiboken.wordpress.com/2012/10/01/kemiska-foreningar-varfor/

Vad är en atom?

https://www.youtube.com/watch?v=GrRF36HOLmU

Natrium reagerar med klor

https://www.youtube.com/watch?v=Ysqwf8H3Nw8

Kemiska reaktioner

https://www.youtube.com/watch?v=8XdJPcciT9s

Elefant tandkräm – kemiskreaktion

http://www.experimentskafferiet.se/experiment/elefantens_tandkram/

Atomens delar

https://www.youtube.com/watch?v=BgE3DA1r9VQ

Kemi startar denna vecka på NO:n

HEJ!

Denna Lpp (nedan) har delats via mail samt en del filmtips mm

Planering för arbetsområdet Kemins grunder

Under 5 veckor av terminen kommer vi att arbeta med arbetsområdet kemiska ”grundbegrepp”(ex atom, grundämne) blandning/separationsmetoder, syra och baser,  i ämnet Kemi.

Följande centrala innehåll ligger till grund för arbetsområdet:

Kemin i naturen

  • Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
  • Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, för materia
  • Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.

Kemins metoder och arbetssätt

  • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Separations-och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

 

I arbetsområdet Kemins grunder ska du få möjlighet att utveckla:

 

  • din förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi,
  • din förmåga att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Bedömning

I arbetsområdet bedöms på vilket sätt:

  • du kan i undersökningarna använda utrustning på ett säkert och fungerande sätt (lab)
  • du kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då slutsatser med

koppling till kemiska modeller och teorier (även lab)

  • du kan föra resonemang kring resultatens rimlighet, dessutom gör

du dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga

rapporter.(lab)

  • du har kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
  • du kan föra underbyggda resonemang om kemiska processer och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband (även lab)

 

Examinationstillfällen: Läxförhör såväl muntliga som skriftliga, seriens/begreppsexperternas slutproduktion, provet och laborationsrapporten

Undervisning

Eleverna ska se på korta filmsnuttar innan genomgångar(GG).

Vi kommer att se på film om kemins grunder och få genomgångar (GG) på bl a Atom/molekyl, kemiskförening, Demokritos, Dalton, Blandning och separationsmetoder, olika lösningsmedel, Syra, baser, Ph, neutralt, indikator, SIV, jon, buffert, fasövergångar och olika faser. Vi kommer även arbeta med olika studietekniker ex mindmapning, instuderingsfrågor, göra sammanfattningar av fakta stoft, serier och ta ut viktig information i en faktatext, skumläsning mm. Det kommer att bli småredovisningar av sina ex serier/begreppsexperterna, sammanfattningar, läxor  mm Det kommer att ges läxförhör och det kommer att diskuteras och arbetas med de olika kunskapskraven ex hur skriver man ett c svar, träna på hur man resonerar på olika nivåer. Det kommer att ges olika illustrationer ex om syror/baser/lösningar/atommodelbyggen etc. Vi kommer även laborera och dokumentera dessa i form av en labrapport.

Från laborationen idag

Diskutera hemma – vad betyder lika löser lika?

Lösningar på framtidens energibehov på ett klimatsmart sätt

HEJ!

Nu har vi precis avslutat fysiken med en diskussion om lösningar på framtidens energibehov på ett klimatsmart sätt.

Detta efter att var och en har skrivit ner sina egna tankar, sedan diskuterade vi deras ideer i grupper om tre och till sist gemensamt med alla i klassen. Här nedan kommer klassens tankar.

(klicka på bilden så blir den större)

Efter provet idag går vi nu vidare med kemi. Lpp har delats med elever med lite filmtips mm.

 

Information år 9

HEJ!

Denna vecka 38

onsdag 19 sept AMK kl11-12

Fre Fyprov , deadline PRAO

Vecka 39

Tis 25 sept 8.30-13.30 SkolJoggen

Ons 26 sept kl8.30 Fotografering

vecka 40

PRAO

(Klassrumstavlan med info)

 

 

Schema år 9

(klicka på bilden så blir den större)

laboration – temperatur

Salt sänker vattnetsfryspunkt, varför?

Vattenånga – är det den största växthusgasen?

Diskutera gärna hemma,  från laborationen idag.

21 sept fre v.38 fysikprov

Meteorologiprov

Häfte eller fysikbok s.177-181, 184, 187-188

Gleerups A241, A424

Temperaturövergångar celcius, fahrenheit, kelvin

Anteckningar (OBS pp finns samt filmtips)

Klimatsmart med klimatskola

HEJ!

Nu börjar vi fundera på hur kan just jag göra för att bli klimatsmart så att vi kan skapa ett hållbartsamhälle tillsammans.

Det börjar med lite frågor och här skulle jag vilja att ni är med och svarar på några frågor.

För att barnen sedan kan tänka framåt och svara på fråga 8 så utförligt som möjligt. Det är endast denna fråga som ska lämnas in till mig/

Fråga 8.

Hur tycker du att vi ska lösa framtidens energibehov? Rita eller beskriv din bästa idé för framtidens energisystem. Det kan vara ett nytt sätt att producera elektricitet, ett klimatsmart sätt att resa eller ditt bästa energispartips. Eller något helt annat.

 

Forts. Meteorologibegrepp