Matsedel vecka 46

Måndag

Lasagne

Tisdag

Gryta med tomat och dragon, veg el kyckling

Onsdag

Ugnsomelett med eller utan skinka

Torsdag

Grönsakssoppa med risoni och bröd

Fredag

Färsgryta med potatismos och lingon

 

Biologi – Tema Hälsa

HEJ!

Nu fram till v.49 kommer vi att arbeta kring temat hälsa.

Vi kommer att se på filmer om forskning och hälsa och få genomgångar (GG) på bl a blodet och kroppens försvar, bakterier, virus, antibiotika, Alexander Fleming, infektioner, allergi, pesten, spanska sjukan, bioteknik, ”god hälsa”, motion, sömn, kost, karies,  cancer och andra sjukdomar, t ex p-piller och fiskar, kemiska reaktioner och ost smörgåsen väg genom kroppen. Det kommer också ges exempel på någon nutida forskning/framsteg/upptäckt inom biologi. Det kommer att bli småredovisningar av elevernas texter (arbetas parvis eller enskilt) i år 7 o 9, där detta kommer att redovisas i tvärgrupper där man kommer att få argumentera emot/för det ämne som texten handlar.  År 8 kommer istället argumentera i en debatt för eller emot läkemedel eller genmodifierade livsmedel. Temat kommer också innehålla en hel del diskussioner om hälsa.

v.49

ons prov år 8

ons prov år 7

 

 

 

 

Glöm inte bort matteläxan denna vecka!

Hej!

Åk 8 har matteläxa nr 2 till onsdag

Åk 7 har matteläxa nr 1 till torsdag

Läxorna finns längst bak i matteboken

Mvh Niklas

Matsedel vecka 45

Måndag

Risotto med eller utan kyckling

Tisdag

Gryta på svarta bönor med eller utan högrev

Onsdag

Fiskgratäng med dill och tomat

Torsdag

Pasta ”carbonara”, med eller utan fläsk

Fredag

Ugnspannkaka med eller utan fläsk

 

En liten blänkare 17 dec

HEJ!

Den 17 dec blir det nobelfest för år 7-9 på kvällstid. Mer info kommer senare.

Elevensval BAD imorgon!!

Hej!

Imorgon kommer vi att avsluta elevensval med BAD. Detta gäller endast de elever i åk 5-8 som valt friidrott och lekar.

Insläpp sker kl 07.45-07.55 sedan är det stängt, så kom i tid!

Mvh Niklas

Teknikbegrepp till brobygge

Testa rödkål som indikator på laborationen

Teknik

Vi fortsätter med brobygget

Be gärna att få ta del av era barns logg på tekniken.

Matsedel vecka 43

Måndag

Grön currygryta med eller utan kyckling

Tisdag

Chiligryta med svarta bönor och kall avocadosås

Onsdag

Örtbakad torskfilé med purjolökspotatis

Torsdag

Stroganoff veg eller biff, samt potatismos

Fredag

Minestronesoppa och bröd

Planering framåt o begreppsexpert

(OBS! Klicka på bilden så blir den större)

Lössen går tydligen runt

Hej på er alla!

Tyvärr har vi lite bekymmer med att vi inte blir av med lössen på skolan och vi vill därför återigen be er alla om hjälp! Snälla kamma igenom ditt/era barns hår även om det/de inte har några symtom,som tex. klåda. Det är inte alla som får det. Behandla om levande löss upptäcks (prata med apotekspersonalen för att få rätt medel), finns gnetter men inga levande djur, kamma, kamma, kamma. Tillsammans kan vi vinna kampen mot lössen!

//Emma

Välkomna till Halloweendisco 19okt

År F-4 kl18-19.30

År 5-8 kl19-20.30

Plats: Beatles ÖP

Kom gärna utklädd

Inträde: 20kr

Snacks mm säljes

Matsedel vecka 42

Måndag

Gryta med tomat och basilika (Kyckling el. veg )

Tisdag

Broccoligratäng med eller utan skinka

Onsdag

Pasta med grönsaker örter och chili

Torsdag

Färslåda gratinerad med potatismos

Fredag

Laxpudding eller vegetariskt alt.

 

KEMIPROV v.43

TILL PROVET

Gleerups kemibok

A557

A408

A842

A923

KAP 7

a498

a867

a684

a830

a467

a520

a958

a440

a748

a171

a890

Anteckningar från genomgångar(GG), filmerna inför GG samt begreppen och laborationerna.

 

Vacker matematik

Klicka på bilden så blir den större

Gleerups kap 7 kemi läxa v.41 o v.42

Artiklar att läsa och förstå

a498

a867

a684

a830

a467

a520

a958

a440

a748

a171

a890

Kemi begrepp v.41

matsedel vecka 41

Måndag

Pasta Bolognese

Tisdag

Gratäng med skinka och potatis eller vegetariskt alternativ

Onsdag (studiedag)

Fiskfärsbiffar med citronsås

Torsdag

Tomatsoppa

Fredag

Pannbiff med potatismos och lingon eller vegetariska biffar

 

Kemibegrepp

Syra och baser

Idag har vi pratat om syror, baser och indikatorer samt gjort enklare experiment. Detta kommer vi fortsätta att ha genomgång på även nästa vecka. Imorgon ska de på börja att bli begreppsexperter.

 

Filmtips till kemi

Se innan GG1

Grundläggande kemi (7min)

https://www.youtube.com/watch?v=WPoohHPuT4o

Se innan GG2

Syra och baser (5min)

https://www.youtube.com/watch?v=eyob1HWhVeA&list=PLijYmIhZiPng-Ur8rjPWL_gTDOtgsvSJn&index=3

Se innan GG3

Blandning(4min)

https://www.youtube.com/watch?v=tXr4EA1tIv0

Kemiska reaktioner (5min)

https://www.youtube.com/watch?v=rtBoKgRriuo

 

Andra filmtips

Rita atomer

https://kemiboken.wordpress.com/2012/10/01/att-rita-atomer/

Varför kemiska reaktioner

https://kemiboken.wordpress.com/2012/10/01/kemiska-foreningar-varfor/

Vad är en atom?

https://www.youtube.com/watch?v=GrRF36HOLmU

Natrium reagerar med klor

https://www.youtube.com/watch?v=Ysqwf8H3Nw8

Kemiska reaktioner

https://www.youtube.com/watch?v=8XdJPcciT9s

Elefant tandkräm – kemiskreaktion

http://www.experimentskafferiet.se/experiment/elefantens_tandkram/

Atomens delar

https://www.youtube.com/watch?v=BgE3DA1r9VQ

matsedel vecka 40

Måndag

Lasagne

Tisdag

Kålpudding med kokt potatis och lingon

Onsdag

Laxgryta med ris

Torsdag

Potatis och purjolökssoppa

Fredag

Nudlar med grönsaker i sötsur sås

Kemi startar denna vecka på NO:n

HEJ!

Denna Lpp (nedan) har delats via mail samt en del filmtips mm

Planering för arbetsområdet Kemins grunder

Under 5 veckor av terminen kommer vi att arbeta med arbetsområdet kemiska ”grundbegrepp”(ex atom, grundämne) blandning/separationsmetoder, syra och baser,  i ämnet Kemi.

Följande centrala innehåll ligger till grund för arbetsområdet:

Kemin i naturen

  • Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
  • Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, för materia
  • Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.

Kemins metoder och arbetssätt

  • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Separations-och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

 

I arbetsområdet Kemins grunder ska du få möjlighet att utveckla:

 

  • din förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi,
  • din förmåga att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Bedömning

I arbetsområdet bedöms på vilket sätt:

  • du kan i undersökningarna använda utrustning på ett säkert och fungerande sätt (lab)
  • du kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då slutsatser med

koppling till kemiska modeller och teorier (även lab)

  • du kan föra resonemang kring resultatens rimlighet, dessutom gör

du dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga

rapporter.(lab)

  • du har kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
  • du kan föra underbyggda resonemang om kemiska processer och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband (även lab)

 

Examinationstillfällen: Läxförhör såväl muntliga som skriftliga, seriens/begreppsexperternas slutproduktion, provet och laborationsrapporten

Undervisning

Eleverna ska se på korta filmsnuttar innan genomgångar(GG).

Vi kommer att se på film om kemins grunder och få genomgångar (GG) på bl a Atom/molekyl, kemiskförening, Demokritos, Dalton, Blandning och separationsmetoder, olika lösningsmedel, Syra, baser, Ph, neutralt, indikator, SIV, jon, buffert, fasövergångar och olika faser. Vi kommer även arbeta med olika studietekniker ex mindmapning, instuderingsfrågor, göra sammanfattningar av fakta stoft, serier och ta ut viktig information i en faktatext, skumläsning mm. Det kommer att bli småredovisningar av sina ex serier/begreppsexperterna, sammanfattningar, läxor  mm Det kommer att ges läxförhör och det kommer att diskuteras och arbetas med de olika kunskapskraven ex hur skriver man ett c svar, träna på hur man resonerar på olika nivåer. Det kommer att ges olika illustrationer ex om syror/baser/lösningar/atommodelbyggen etc. Vi kommer även laborera och dokumentera dessa i form av en labrapport.

Från laborationen idag

Diskutera hemma – vad betyder lika löser lika?