Matsedelvecka 39

Måndag

Chili med ris

Tisdag

Idrottsdag Pastasallad

Onsdag

Fisksoppa/grönsakssoppa

Torsdag

Pastagratäng

Fredag

Morotsgryta med eller utan kyckling

 

 

Bild i klass 8

Klass 8 fick besök av konstnär Maria Lancing och lärde sig, steg för steg, att rita en ”fullriggare” med tre master.

Erfarenheten blev nog att man kan (lära i detta fallet) mer än man tror!

Matsedel vecka 38

Måndag

Ugnspannkaka med fläsk el. vegetarisk

Tisdag

Sjömanslåda, kött el vegetarisk

Onsdag

Fiskgratäng med dillsås

Torsdag

Morot/ ingefärssoppa med nybakat bröd

Fredag

Röd curry och cocosgryta och nudlar med el. utan kyckling

Dags för lössen igen!

Hej!

Nu har vi löss på skolan igen, klassiskt när alla samlas igen efter sommarlovet. Detta betyder att det är dags för er som vårdnadshavare att titta/kamma igenom håret på ert/era barn så att vi hjälps åt att bekämpa de små rackarna. Kamma, och om ni hittar levande löss så behandla enligt rekommendationer från apoteket. Hittar ni ägg men inga levande löss så fortsätt kamma. Mer info finns på www.1177.se

 

Har ni frågor kring detta får ni gärna höra av er till mig, tel 0763-052536. // Emma

 

År 8 v.37 Fysik

HEJ!

På onsdag nästa vecka kommer vi ha prov i Meteorologi.

Vill slå ett slag för läxverkstaden som ligger på torsdagar kl14.45- 15. 45, här kan man komma och få hjälp med sina läxor/uppgifter/skolarbete som behövs tränas och utvecklas.

På torsdagen kommer år 8 att redovisa klimatskola uppgift nr8. För att få en fördjupad förståelse för energiförbrukning och förstå globala uppvärmningen skulle jag vilja att ni ihop gör uppgift nr 6 o 7 ihop hemma.

Hur bra koll har du på din elförbrukning.

6.Kan du svar på detta?  Annars fråga hemma.

a)Hur stor elförbrukning har ni hemma?

b)Vilken sak hemma hos er drar mest el?

c)Hur mycket kostar er elförbrukning per månad?

d) Vilken uppvärmning av ert hus/lägenhet har ni?

 

http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Tillsammans med din familj gör denna.

  1. Testa sedan dig själv om er energiförbrukning. Kolla om det finns några energispartips till er familj.

 

  1. Hur tycker du att vi ska lösa framtidens energibehov? Rita eller beskriv din bästa idé för framtidens energisystem. Det kan vara ett nytt sätt att producera elektricitet, ett klimatsmart sätt att resa eller ditt bästa energispartips. Eller något helt annat. /Lycka till

På tekniken fortsätter vi med Vrid och vänd

19 sept ons v.38 Fysikprov

Meteorologiprov

Häfte eller fysikbok s.177-181, 184, 187-188

Gleerups A241, A424

Temperaturövergångar celcius, fahrenheit, kelvin

Anteckningar (OBS pp finns samt filmtips)

Klimatsmart med klimatskola

HEJ!

Nu börjar vi fundera på hur kan just jag göra för att bli klimatsmart så att vi kan skapa ett hållbartsamhälle tillsammans.

Det börjar med lite frågor och här skulle jag vilja att ni är med och svarar på några frågor.

För att barnen sedan kan tänka framåt och svara på fråga 8 så utförligt som möjligt. Det är endast denna fråga som ska lämnas in till mig/

Fråga 8.

Hur tycker du att vi ska lösa framtidens energibehov? Rita eller beskriv din bästa idé för framtidens energisystem. Det kan vara ett nytt sätt att producera elektricitet, ett klimatsmart sätt att resa eller ditt bästa energispartips. Eller något helt annat.

 

Teknik år 8

HEJ!

Idag har vi bl a pratat om De enkla maskinerna och mekanikens gylleneregel. Vi har även tränat studieteknik genom att ta ut begrepp på de sidor vi har läst. Dessa ska vi fortsätta arbeta med nästa ggr.

No begrepp lite större bild

HEJ!

Om man klickar på bilden så blir den så att man kan se den ordentligt/

Vrid och vänd teknik

Gemkonstruktion och genomgång av betygskriterier.

matris teknik ht 18

 

Fysikbegrepp år 8

Meteorologi

HEJ!

Denna artikel kunde man läsa i YA igår.

SMHI sammanfattar den extrema sommarhettan

Rekorden duggade tätt denna extremt varma och soliga sommar, konstaterar SMHI.
STOCKHOLM. Juni var en av de varmaste på 100 år i sydligaste Sverige, fast i norr var det rätt svalt och blåsigt. Sedan följde på de flesta håll en av de varmaste julimånaderna som hittills uppmätts. I Stockholm var julis medeltemperatur 22,5 grader, den högsta noterade i Sverige över huvud taget. I den svåra torkan utbröt omfattande skogsbränder.
Värmen fortsatte i början av augusti och temperaturerna sjönk sedan till i allmänhet mer normala för årstiden. Fram till den 28 augusti låg temperaturöverskottet på 1–3 grader i norra halvan av landet och 2–4 grader i söder.
I större delen av Götaland och Svealand blev sommaren den varmaste som uppmätts. Sommarens preliminärt högsta temperatur hade Hästveda i norra Skåne med 34,6 grader den 26 juli. (TT)

 

Det har ju varit en extremt varm sommar,  vi kommer därför denna termin börja läsa Meteorologi för att förstå varför det blir olika väder och om våran påverkan på vädret samt hur vädret påverkar oss.
Barnen har blivit delade Lpp samt filmtips i deras mail.
Innan GG (genomgång) ska det ses korta filmer för att lättare hänga med vid GG och detta ger en fördjupad kunskap samt att man kan fråga om sådant man inte förstår vid GG mm
Här nedan kommer filmtipsen,

Åska

https://www.svt.se/vader/blixtar-och-dunder

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/aska-1.658

https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/aska

kanske just du är intresserad och vill kolla?:)

UTEIDROTT

HEJ

På måndag är det uteidrott, gympakläder efter väder.

 

Teknik start med år 8

Då har år 8 börjat med teknik. Teknik läses endast i år 8,  vilket innebär att vt19 år 8 får man slutbetyg i teknik.

Vi har börjat med avsnittet Vrid och vänd – en rörande historia. Be gärna era kids hemmavid att förklara och berätta vad de lärt på lektionerna. Här nedan är några av de begrepp som vi har arbetat med.

Här nedan kommer ett utdrag av deras Lpp kring detta tema

Ämnesplanering för Teknik  ÅK 8 läsåret 2018-2019

Vilka förmågor ska du utveckla?

 

  • identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
  • använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,

 

Vilket centralt innehåll kommer vi att använda?

 

Tekniska lösningar

  • Styr— och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
  • Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Målet med undervisningen är att

  • utveckla kunskap om vad som sker med rörliga delar t ex kugghjul, hjul, block etc
  • utveckla kunskap om hur rörliga delar används och vad de är bra för
  • utveckla kunskap om hur man kan flytta och förändra rörelser t ex hävstång
  • vad som händer då ett föremål är i rörelse t ex friktion
  • utveckla kunskap om mekanikens gyllene regel

Detta skall du få undervisning om:

  • om olika rörliga delar, vad de är bra för och hur de används tex hur fungerar kugghjul, gångjärn etc
  • mekanikens gyllene regel
  • vad som påverkar och hur man kan flytta och förändrar olika rörelser

 

Hur kommer du att bedömas

  • aktvitet på lektionerna t ex vid diskussioner, eget
  • läxförhör
  • prov

Baskevandring

Vi kom, vi fikade och vi lämnade inget skräp efter oss. Bra kämpat idag och ett stort tack till nior med mentorer för ett fint arrangemang.

Uppdaterat förbud mot nötter mm.

Hej Alla!

Vi har sett över skolans förbud mot nötter och frön och uppdaterat detta. Vi följer Astma- och allergiförbundets samt Livsmedelsverkets rekommendationer.

Vi har totalt förbud mot nötter, jordnötter och mandel samt sesamfrön. Andra frön än sesamfrön kan komma att användas i skolköket, vid lunch och mellanmål och i samband med hemkunskap.

Är ert barn allergiskt mot något annat frö än sesamfrö är det viktigt att ni meddelar skolan detta.

Tack för att ni respekterar skolans beslut!

/Emma, skolsköterska och Gunilla, rektor

 

Nyfiken på prat om mat?

Ungdomsmottagningen i Simrishamn bjuder in ungdomar mellan 12-16 år i höst till prat om mat tillsammans med en kurator och en dietist. Hur mår du? Vad äter du? Laga mat tillsammans.

Klicka på länken nedan för att se inbjudan och få information kring anmälan.

Prat om mat (004)

 

Matsedel v 34

Måndag – Vegetarisk lasagne

Tisdag – Rotsaksbiffar med ratatouille

Onsdag – Vegetarisk risotto med salsa

Torsdag – Kikärtsbollar med tzatziki & rostad potatis

Fredag – Baskevandring med grillning

Varmt välkomna till skolans nya restaurang Strandpaviljongen/ Johan, Raija och Ruza

Baskevandring 24/8

HEJ!

Baskevandring fredag 24/8 2018

Alla elever börjar sin skoldag kl8 i resp klassrum

F-3 går sedan klassvis från Lilla Nisse.

4-8 går gruppvis   

Minst två pedagoger har ansvar för varje grupp.

År 9 kommer att genomföra aktiviteter  för de olika grupperna längs vägen till Baskemölla.

I Vårhallarna äts en egen medhavda matsäck. Därefter fortsätter promenaden längs havet.

Lunch fixas av  9:or ( Alvin , Filippa, Albin, Johanna) och Johan. De får sin lunch i Baske när de anländer. Här sker även prisutdelning.  Sedan ska 4-8 återvända, denna gång längs med cykelstigen till Simrishamn. Detta sker klassvis med resp mentor. År 9 slutar sin skoldag ute i Baske efter undanplock.

F-3 åker beställd buss tillbaka kl 11.30 från Baskemölla

4-8 går tillbaka klassvis med sina mentorer.  

Dagen slutar på Lilla Nisse med glasskalas! 

Skolavslutning

Välkomna på Nils Holgerssonskolans skolavslutning 15 juni 2018!

Alla elever kommer till skolan fredag den 15 juni kl 9.00 och träffas i respektive klass med sina mentorer. Ni föräldrar är välkomna till skolan kl 10.00, då vi träffas vid ‘Brunnen’, grönområdet som finns bakom Lilla Nisse.

På vår skola har vi den traditionen att varje familj bjuder på en tårta, en mycket omtyckt tradition! Ta gärna med fikakorg med saft, kaffe, tårtspade, en filt eller en stol att sitta på.

Den här dagen serveras ingen lunch i matsalen. Fritidsverksamheten är öppen som vanligt, vänligen meddela fritidspersonalen om Er familj har behov av barnomsorg denna dag.

Som en extra påminnelse vill vi påminna Er alla om att vi har förbud mot nötter, mandel, jordnötter och frön – med tanke på tårtorna…

Välkomna!

Triathlon 12/6

Hej igen alla!

Nästa vecka på tisdag ska vi återuppliva en gammal idrottsdag, NHS Triathlon.

Vill du som förälder delta som funktionär eller varför inte som tävlande? Du blir placerad i samma grupp som ditt barn. Många elever har väldigt öppet och ärligt berättat att de förbjudit sina föräldrar till att delta. För tydlighetens skull kan vi återigen framföra att det inte är ett beslut som ligger hos ert barn 🙂

Den tillfälliga pinsamhet de oroar sig för kommer snabbt att övergå till stolthet.

Vill du delta som funktionär eller utövare? Skicka mail till niklas.garnham@nhskolan.se

Triathlon 12/6

Triathlon Östra Park 2018-06-12

Vad är triathlon?
Triathlon är en uthållighetsidrott där momenten simning, cykel och löpning utförs i en och samma följd. Triathlon passar utmärkt både för motionären som tycker om allsidig träning och den topptränade elitidrottaren. Genom sin variation är det också en mycket rolig idrott för barn, ungdomar och vuxna.

Vi på Östra Park kommer att genomföra ett Triathlon där eleverna själva får välja svårighetsgrad, utefter sin egen motivation och personliga förutsättning.

Eleverna får välja på tre sträckor; Brons, Silver eller Guld. Alla skall deltaga efter sin egna nivå och alla deltagare som fullföljer kommer även att erhålla pris enligt den sträcka de väljer. De kan INTE blanda grenarna, utan de är fasta enligt informationen nedan.

Om ni har funderingar eller är nyfikna på lite mer info, besök gärna www.svensktriathlon.org

En kort förklaring till de olika banorna som Ni kan välja:

Brons: Simma 200 meter cykla 5 km löpning 1,25km

Silver: Simma 300 meter cykla 7 km löpning 1,7 km

Guld: Simma 400 meter cykla 10 km löpning 2,5 km

IRONMAN (det tuffaste triathlon loppet för elitidrottare)

Simma 3,8 km cykla 180 km löpning 42,2 km

Tävlingen kommer att genomföras enligt följande:

Eleverna kommer att starta årskursvis. År 9 kommer att börja, följt av år 8 och sist år 7. Alla kommer att börja simma. Efter avklarad simning beger de sig ut från Tobisviksbadet till cykelparkeringen, för att göra ett snabbt ombyte till torrare kläder (om man vill). Kläderna finns i en plastpåse på elevens cykel. Ombytet skall ske snabbt och lätt.

Därefter cyklar de anvisad sträcka, vätskestationer kommer att finnas utplacerade längs med vägen. Använd gärna dessa! Cykelhjälm är obligatoriskt, oavsett ålder. Vanligt trafikvett skall användas, finns fler än bara vi på vägarna!

Efter cykel skall de springa/jogga anvisad sträcka, Växling från cykel till löpning sker på basketplanen utanför ÖP. Här finns också en vätskestation, passa på att dricka!

Målgången för samtliga är på Gräsplätten utanför Östra Park

REGLER INFÖR TRIATHLON:

SIMNING:

– Du får använda valfritt simsätt, men inga simfötter eller liknande hjälpmedel.

– Måste röra bassängkanten vid vändning.

– Får ej dyka eller hoppa i vid start.

CYKEL:

– Cykelhjälm är obligatoriskt, dvs en hjälm av något slag som skyddar knoppen.

– Det är tillåtet att springa eller leda cykeln om det är nödvändigt.

– Trafikregler gäller, dvs visa hänsyn.

– Vid omkörning skall detta ske på vänster sida.

– Ej tillåtet att cykla i bredd.

LÖPNING:

– Löpning och gång är tillåtet, dock ej promenad.

FRÅGOR? KONTAKTA NIKLAS FÖR MER INFORMATION!

En enkel motor

 

Detta har år 7 testat idag på labben samt skrivit labrapport om det går att dricka upp och ner

Sista skolveckan v.24

Mån ca 8-13.30 Mentorsdag

Tis ca 8 – Lunch Triathlon

Ons ca 8-13.30 Läsdag

Tors ca 8-Lunch år 9  kl 9-13.30 år 8 o 7 Brännboll och städning

Fre Skolavslutning med tårtkalas kl9 – …….. (Se separat utskick)