Kemi startar denna vecka på NO:n

HEJ!

Denna Lpp (nedan) har delats via mail samt en del filmtips mm

Planering för arbetsområdet Kemins grunder

Under 5 veckor av terminen kommer vi att arbeta med arbetsområdet kemiska ”grundbegrepp”(ex atom, grundämne) blandning/separationsmetoder, syra och baser,  i ämnet Kemi.

Följande centrala innehåll ligger till grund för arbetsområdet:

Kemin i naturen

  • Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
  • Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, för materia
  • Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.

Kemins metoder och arbetssätt

  • Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
  • Separations-och analysmetoder, till exempel destillation och identifikation av ämnen.
  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

 

I arbetsområdet Kemins grunder ska du få möjlighet att utveckla:

 

  • din förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi,
  • din förmåga att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Bedömning

I arbetsområdet bedöms på vilket sätt:

  • du kan i undersökningarna använda utrustning på ett säkert och fungerande sätt (lab)
  • du kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då slutsatser med

koppling till kemiska modeller och teorier (även lab)

  • du kan föra resonemang kring resultatens rimlighet, dessutom gör

du dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga

rapporter.(lab)

  • du har kunskaper om materiens uppbyggnad, oförstörbarhet och omvandlingar och andra kemiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med användning av kemins begrepp, modeller och teorier.
  • du kan föra underbyggda resonemang om kemiska processer och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband (även lab)

 

Examinationstillfällen: Läxförhör såväl muntliga som skriftliga, seriens/begreppsexperternas slutproduktion, provet och laborationsrapporten

Undervisning

Eleverna ska se på korta filmsnuttar innan genomgångar(GG).

Vi kommer att se på film om kemins grunder och få genomgångar (GG) på bl a Atom/molekyl, kemiskförening, Demokritos, Dalton, Blandning och separationsmetoder, olika lösningsmedel, Syra, baser, Ph, neutralt, indikator, SIV, jon, buffert, fasövergångar och olika faser. Vi kommer även arbeta med olika studietekniker ex mindmapning, instuderingsfrågor, göra sammanfattningar av fakta stoft, serier och ta ut viktig information i en faktatext, skumläsning mm. Det kommer att bli småredovisningar av sina ex serier/begreppsexperterna, sammanfattningar, läxor  mm Det kommer att ges läxförhör och det kommer att diskuteras och arbetas med de olika kunskapskraven ex hur skriver man ett c svar, träna på hur man resonerar på olika nivåer. Det kommer att ges olika illustrationer ex om syror/baser/lösningar/atommodelbyggen etc. Vi kommer även laborera och dokumentera dessa i form av en labrapport.